آوریل 2018
همین چند وقت پیش صحبت از میلنیالها بود. (میلنیالها یا نسل Y ، نسلی هستند که به راحتی با ابزارهای اطلاعاتی و هوشمند کار میکنند و والدینشان از آنها یاد میگیرند. ) این نسل از شهروندان گروهی تأثیرگذار برروی تحولات در نیروی کار و ارتباطات هستند. پس از این نسل این روزهاست که صحبت از پدید آمدن نسل Z در خبرهاست. گویی پدید آمدن این نسل پیامیاست به بازار که برنامه بازی خود را بسرعت باید با خواستههای این نسل منطبق سازند. مانند تمام نسلهای گذشته اغلب مابین منابع مختلف در این ارتباط که سال تولد آنها تقسیم بندیها را شکل میدهد، اختلاف نظرهایی وجود دارد. اکثرا استناد میشود که نسل Z ، از 1996 متولد شدند. این گروه از زیر بیست سالهها، بعنوان نسلی که میلنیالها را پشت سر گذاشته اند موضوع صحبت شده اند.
برای درک تأثیری که این نسل آخر بر روی صنعت خرده فروشی و برندینگ دارند، ابتدا باید ذهنیت کلی را که به این نسل نسبت داده شده بفهمیم.
تعجبی ندارد که در فرهنگ دیجیتال ما خصوصیت بارز این نسل را آدمهایی دائم متصل به اینترنت تعریف میکند که بطور طبیعی بین دنیای آنلاین و آفلاین بی هیچ مشکلی در حال تغییر وضعیت هستند. و درحالیکه میلنیالها بطور غریزی در بکارگیری تکنولوژی به خاطر بزرگ شدن در نسل اینترنت مهارت دارند، نسل Z ، به اصطلاح بومیان دیجیتال را به سطحی تازه و سازگار با موبایل میآورد: موسیقی متن زندگی آنها دیگر صدای کلیک ماوس نیست بلکه تنها ضربه یک انگشت است.
این نسل آخرین در کنار دسترسی آسان به فناوری موبایل ، انتظار اینترنتی با سرعت رعد را دارند، به لطف اینترنت از دسترسی آسان و آنی به اطلاعات برخوردارند و غالباً قهرمان پشت صحنه رخدادهای اجتماعی هستند.
به عنوان مصرف کننده، تمایل دارند عمل گرایانه هزینه کنند. از این گذشته ، این نسل در سالهای سازنده زندگی خود یعنی 2007 و 2008 شاهد رکود اقتصادی بزرگی بوده اند. علاوه بر این ، آنها در برابر بیشتر رهنمودهای بازاریابی سنتی محتاط هستند و ترجیح میدهند با خود محصول سروکار داشته باشند تا اینکه آن را از پشت شیشه ویترین تماشا کنند.
برندها برای دستیابی به این نسل خبره رسانههای اجتماعی، باید آنها را با زبانی قاطع و قانع کننده مخاطب قرار دهند تا بتوانند به روش خود آنها پاسخگویی نیازهای آنان باشند. طبق یکی از کتابهای سفید با عنوان "نسل Z منحصر به فرد: آنچه برندها باید در مورد جوانترین مصرف کنندگان امروزی بدانند" تهیه شده توسط موسسه IBM برای ارزش تجاری و با همکاری فدراسیون ملی خرده فروشی، وقتی از آنها سؤال شد که اوقات فراغت خود را چگونه میگذرانند، مشخص شد 74 درصد از پاسخ دهندگان نسل Z ، وقت خود را بصورت آنلاین میگذرانند.
طبیعتا بازاریابان باید برای جلب توجه این نوع مخاطبان که مدام درحال استفاده از موبایل و شبکههای اجتماعی هستند از ابزارهایی مثل ویدیو و نوتیفیکیشنها استفاده کنند.
این گروه از مخاطبان آنقدر باهوش هستند که بتوانند از تبلیغات رد شوند و آنها را نادیده بگیرند بنابراین شرکتهایی که هدفشان جلب علاقمندی مخاطب است، از محتوایی هدفمند و صاحب برند معتبر استفاده میکنند که هدفش یاری دادن، اطلاع رسانی یا سرگرم کردن باشد.
شرکتها میتوانند با استفاده از تلفنهای همراه هوشمند، با ارائه اپلیکیشنهای موبایل تجربهای بی نظیر از خرید درون فروشگاهی بوجود آورند. این نسل متکی به خود در یک محیط آشنای موبایل احساس راحتی خواهد کرد و از آن برای خرید، بررسی نظرات و خدمات مشتری استفاده میکند.
وقتی نوبت به چیدمان ویترین فروشگاه و کیوسکهایی که قرار است توجه این گروه را به خود جلب کند میرسد، برندها و خرده فروشان در مورد بکارگیری عناصر تجربی با تأمل بیشتری عمل خواهند کرد. به عنوان نسلی که به لطف یوتیوب عادت به خود آموزی دارد، از قابلیت دسترسی، لمس و مشاهده محصولات از نزدیک استقبال میکنند.
کیوسکهای سلف سرویس همچنین بخوبی دردسرهای سفارش دادن، صفهای طولانی و اتکا به پرسنل فروشگاه را برطرف میکنند. این روند تمایل به کیوسکهای سلف سرویس، ایستگاههای جهت یابی و دستگاههای ثبت توسط خود فرد مدتهاست که در رستورانها و فروشگاهها راه خود را باز کرده اند چرا که این نسل با آغوش باز از تکنولوژی استقبال میکنند.
درمجموع ، با توجه به خردهفروشیهایی که راه تغییر و تحولات چشمگیر را درعملیات خود پیموده اند تا قادر باشند با بازار در حال تغییرهمسو شوند، شرکتها لازم است که همچنان انگشت خود را روی نبض این نسل نگهدارند تا بتوانندبه زبان آنها صحبت کند و بتوانند از آنها کسب درآمد کنند.