نمایشگاه محل ملاقات با مهمترین افراد و رویدادهای صنعت است. بنابراین برنامه ریزی دقیق برای بازدید از این رویداد حایز اهمیت است.
مزایای نمایشگاههای تخصصی:
- بالا بردن آگاهی و شناخت از صنعت
- ملاقات رودر رو با مشتریان بالقوه
- تقویت شبکه ارتباطی با مشتریان بالقوه جدید، تأمین کنندگان و شناخت رقبا
- مکانی بسیار مناسب برای معرفی محصولات یا خدمات جدید بصورت زنده و حضوری
- ایجاد و تکمیل بانک اطلاعاتی که سرنخهای معتبری را امکان راه یافتن به بازارهای جدید را مهیا میکند
- یافتن واسطهها
- محل مناسبی برای یادگیری
معایب:
- تحمیل هزینه بالا به سازمان
- مجاورت نزدیک با رقبا
- تضمین نشده بودن نتیجه کار
- موثر نبودن نمایشگاههایی که تبلیغات مناسبی برای آن نشده است.
چگونه بیشترین بهره را از بازدید از نمایشگاه ببریم:
- با ترتیب دادن قرار ملاقات از اتلاف وقت بیش از حد درخصوص افرادی که از قبل میشناختید جلوگیری نمایید .
- روی مهمترین افراد در صنعت متمرکز شوید.
- از قبل از لیست شرکت کنندگان در نمایشگاه مطلع شوید. شرکت کنندههایی را که بیشتر بدردتان میخورند مشخص کنید.
- فرصت خوبی برای یافتن تامین کنندگان جدید است.
- غرفه رقبا را با دقت بررسی کنید.
- مکان خوبی برای یافتن محصولات جدید و قیمتهای مناسب تر است.
- تا حد امکان لباس و کفش راحت بپوشید
- برنامه روز بازدید خود را از قبل تدوین کنید.
- برای نحوه رسیدن به نمایشگاه از نظر وسیله تردد برنامه ریزی کنید.
- برای قرار ملاقاتهای خود برنامه ریزی کنید.
- یادداشت برداری کنید و به حافظه خود اعتماد نکنید. مشخصات مذاکره شوند را در فرمیکه حاوی اطلاعات کامل هست ثبت کرده کارت ویزیت، بروشور، کاتالوگ و ... مربوطه را ضمیمه فرم نمایید.
- انتظار نداشته باشید بازدید از نمایشگاه خیلی به سرعت تمام شود.
- تلاش کنید جلسات زیادی را در بازدیدها هماهنگ کنید.
- از سوالات بازدید شونده نترسید. آرامش خود را حفظ کنید و تماس چشمیداشته باشید، لبخند بزنید و فراموش نکنید که پایان دادن شتابزده به گفتگو با بازدید شوند عواقب منفی خواهد داشت.
- از اطلاعات جمع آوری شده در نمایشگاه بیشترین استفاده را ببرید.
- وعدههایی که به بازدید شوندهها داده اید در اولین فرصت پاسخ دهید و اگر جواب سوالات ایشان را نمیدانید با فرد در تماس باشید و ایشان را در جریان تلاشهایتان را در پیدا کردن پاسخ قرار دهید.